Insan yang tertekan..Depress sindrome..

Assalamualaikum..
Saya terpanggil untuk menulis entry ini setelah mendapat sedikit ilmu yang saya rase ingin berkongsi dengan anda semua..Semoga ianya serba sedikit dapat dijadikan panduan kita bersama dalam menghadapi kehidupan yang semakin mencabar ini. ‘Depress sindrome’ dalam bahasa melayu ialah tertekan or tekanan perasaaan. Orang yang mempunyai masalah ini amat memerlukan sokongan daripada orang disekelilingnya. Sebagai insan yang perihatin, apabila kita melihat kawan kita mempunyai masalah tekanan perasaan, kita haruslah mendekati dia. Antara ciri – ciri orang yang sedang mengalami masalah tekanan perasaan ialah:

-pendiam. -cepat marah.
-murung. -tidak makan untuk tempoh yang agak lama.
-suka bersendiri. -kerap kali bersedih.
-tidak bergaul dengan orang lain. -tidak tidur malam.

Sekiranya anda rasakan ada orang disekeliling anda yang mungkin mempunyai masalah depress ini, berilah perhatian dan dekatilah dia supaya masalah yang dialaminya dapat diluahkan. Mungkin itu akan membuatkan tekanan perasaan dia akan menurun. Depress atau tekanan perasaan mempunyai kesan yang amat buruk dan diluar jangkaan fikiran manusia sebagai contoh:

-membunuh diri. -berkelakuan seperti orang gila.
-mencederakan/menyakiti diri sendiri. -mengambil benda yang haram seperti dadah.
-memcederakan orang lain. -berdendam kepada orang lain.

Masalah ini sering dikaitkan dengan remaja tetapi jangan terkejut apabila saya katakan kanak-kanak juga terdedah kepada masalah ini. Kanak-kanak mempunyai pemikiran yang singkat dan tidak berfikir panjang. Apabila kemahuan mereka ditolak bulat-bulat atau takut untuk berdepan apabila membuat kesalahan akan membuatkan mereka bertindak di luar kawalan minda mereka. Kepada ibu bapa, anda semua haruslah memberi perhatian dan sentiasa mengambil berat perihal anak mereka. Sebagai ibu bapa, janganlah jadi ibu bapa semata-mata, kadang-kadang jadilah kawan kepada anak-anak supaya mereka dapat berkongsi apa sahaja bersama anda.
Golongan remaja paling mendapat perhatian dalam masalah ini kerana pada tahap ini, mereka inginkan kebebasan tetapi keinginan melampau mereka yang tidak direstui keluarga akan membuatkan mereka bertindak diluar kawalan. Sebagai ibu bapa, tingkah laku anak-anak mestilah dijaga kerana apabila mereka mendapat sedikit kebebasan, mereka mahukan lebih lagi dan apabila tidak dibenarkan, itu akan membuatkan perasaan mereka memberontak. Mulai saat itu, mereka akan terdesak untuk melakukan apa sahaja bagi mendapat apa yang mereka mahu. Susah untuk kita menyelesaikan masalah ini kerana individu itu sendiri mempunyai kehendak mereka, kita hanya boleh memberi panduan dan jalan supaya ianya serba sedikit dapat membuka minda mereka. Saya sebagai bakal guru berharap kita semua dapat membantu terutamanya golongan kanak-kanak kerana supaya apabila mereka remaja kelak, tekanan perasaan atau depress ini tidak menghantui diri mereka. Sekian.

~ by Rozaimie on January 17, 2008.

8 Responses to “Insan yang tertekan..Depress sindrome..”

  1. Arggghhhh…. Aku marah tuan punya blog ni!!!!

  2. la..hang nk marah kenapa????hehe..aku xtujukan kat sesape pun.ni untuk bacaan umum..

  3. saya merasakan diri saya disisih dalam keluarga.adik saya tidak rapat dengan saya.

  4. *sheila-kenapa sheila merasakn sheila disisih keluarga? Pada fikiran sy, lebih baik sheila bykkan bercakp dgn adik beradik dan cuba ambil hati diorang..insyallh hidup sheila kembali ceria..

  5. udah dech sekarnag mah g sah peda ngeluh kesal,mendingan cari solusi bagaiman supaya menghindar dari tekanan,yang mendekati kedepresian,baik itu dri kluarga atau dari kerjaan,bnyak2 aja tukar pendapat dengan orang yang mengerti menyelesaikan permasalahan kita
    kita tidak usah malu nan ragu bertanya kepada orang yang penting kita mendapat kan solusi/…moga bermanfaat……..

  6. ASSALAMUALAIKUM KEPADA SEMUA PENAGIH ADAH BERTAUBAT LA SEBELUM MENYESAL

  7. sy di kenali sbgi Syah dr melaka,sy periang ske gelak tapi sy mempunyai masalah tekanan perasaan…tapi sy x tahu apa sebenarnya yg sy mahu kn…sy beruba sama sekali cepat marah,x bleh tito mlm,sy gak akn emajin kn apa yg sy mahu kn ble sy xbleh tito…pada ms yg sm gak sy akn mencabut rambut sy smpi jadi botak tnpa sy sedar hingga lh sy tertito…bile sy bgn pg sy jd mcm menyesal cabut rambut sy,mara pd diri sendiri,murung,cepat mara pd org sekeliling sy…kepada sesape yg dh bc mslh sy ni yg bemrh ht nak membantu sy pohon bantu lh sy…..sekian SyahTertekan_melaka

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: