Insaflah wahai perokok sekalian….!!!!

Assalamualaikum dan slam sejahtera..

Sy terfikir sejenak tentang mslah rokok ini dikalangan rakyat malaysia, kalo xsy bg nasiht sedarkan mereka sape lagi..kwn2 yng tidak menghisap rokok,bantulah kwn2 anda yng ketagihan rokok..Biarlah mereka nk kata ape, yang penting tujuan kita untuk menyelamatkan mereka bukan untuk merosakkan mereka..

Emm..rokok oh rokok..mmglah pengaruh yang sgnt kuat..
Baru2 ni, cukai rokok naik sehingga 4 sen sebatang..tp orng ramai masih tetap membeli rokok..

Xsedar lagi ke yang rokok ni hanyalah pembaziran semata n pembunuh tanpa disedari..
Mgkin anda boleh tersenyum menghisap rokok..tp bayangkanla bila anda terima kesan rokok terhadap kesihatan anda..MAMPUKAH ANDA TERSENYUM LAGI???? Penyakit kronik yang menyiksakan seperti kanser paru2, jantung, buah pinggang, kencing manis..Fuhhh,mintalah dijauhkan..amin..

Ada yang berlagak berkata..
“Ala, orang xmerokok pun leh kena penyakit ni, baik aku hisap je rokok”
Ini unkapan orang yang tidak fikir panjang dan pentingkan diri sendiri..
Bayngkanlah kalo orang xmerokok leh kena penyakit ni, apatah lagi orang yang merokok???? Peratusan untuk mendapat penyakit ini amatlah tinggi..

Aku juga ada pengalaman yang agak berguna untuk dijadikan renungan bersama iaitu ini berlaku kira2 2tahun yang lalu..
Seorang pensyarah aku ni kuat hisap rokok n dia ni menumpang duduk di asrama..Pada satu hari, dia tidak sihat n pergi ke hospital..Setelah mendapt pemeriksaan doktor, dia ditahan di wad untuk pemeriksaan lanjut.. Doktor kata dia mgkin mengalami sakit jantung n msalah paru2 yang sebabkan dia susah bernafas..
Masa aku pegi tgk dia, wajahnya tu menggambarkan seribu satu ketakutan, risaukan sesuatu..Dalam hati aku berkata, mgkin dia dh sedar akan kesan menghisap rokok n mgkin nk berhanti..mmg sepanjang di wad dida tidak merokok..alhamdullah..
Doktor sahkn dia ada sakit jantung n mslh paru2nya tidaklah teruk..Ntah kenapa selepas blik, selang beberapa hari, dia menghisap semula..
Tidak cukupkah lagi tuhan memberikan kita ujian semacam tu supaya kita sedar dan bertaubat..tapi peluang itu disia2kan..
Xkan nk tggu dah nazak baru nk menyesal?
Dh terbaring xboleh bergerak  baru nk bertaubat?
Xkan nk tggu doktor kata “maaf encik, kami tidak dapt membantu menyembuhkan penyakit encik, tuhan saja yang menentukannya, banyak2lah berdoa”..baru nk menyesal? Menangis?
SEDARLAh..saat itu menangis air mata darah sekalipun tidak akan dapt mengubah apa2..

Sayangilah nyawa anda kerana hidaup di dunia hanyalah sekali n nyawa xleh dibeli di kedai mcm kredit top-up..

Okla..sampai disini kupasan sy untuk renungan bersama..semoga ini dapat membuka minda kwn2 yang menghisap rokok..cuba2lah berhenti rokok..mmgla susah tp cuba lagi baik dari duduk berangan saja..

Insyaallah, sy akn terbitkan lagi coretan tentang keinsafan diri tentang bahaya rokok..Segala komen dari anda semua amatlah dihargai..

~ by Rozaimie on July 6, 2007.

4 Responses to “Insaflah wahai perokok sekalian….!!!!”

  1. Bagus, saudara memang berhati mulia. Tapi sepanjang pengamatan saya, saudara tidak lah pernah (kalu ada pun macam tak serius jer) nak tegur rakan2 saudara yang hisap rokok.

    Bak kata orang, “Orang yang kuat beriman akan mencegah dgn tgn, orang yang beriman sedang, akan mencegah dgn mulut, dan orang yang sikit imannya akan mencegah dan membenci di dalam hati sahaja, maka orang yang tidak beriman, tidak membuat apa2..” Renung2kanlah..

  2. La..betul ke xpernah..xkanla nk tegur secara serius n kasar..sy ni just kwn je..tu yang gunakn teguran n nasihat secara berlembut..
    Mane ade orng suka dgr teguran yng kasar..Mgkn cara sy berbeza dgn awk dari segi memberi nasihat ni..
    Ade jenis manusia yng walau kita bg nasiht mcm mane sekalipun die wat xtahu..xkan nk cakap dgn kata2 kesat..so ckpla baik2..
    Mgkin hati nya terbuka..tp susahla kalo kita ni nk ubah sikap seseorng sehinggalah die sendiri yang nk ubah dirinya….tp sampai bila??? Xkan nk tggu dah duduk ats katil kat hospital n doktor dtng n ckap anda mempunyai kanser paru2 baru nk insaf dan berhenti merokok..

  3. boleh tambahkan cerita yang berkaitan diri kita

  4. setiap manusia ada cara masing-masing..selagi apa yg kita nasihat kita yakin akan keberkesanannya,teruskan..insyaallah akan berjaya kalau baik niat kita itu..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: