Sajak kemerdekaan terbaru…

•August 19, 2007 • 136 Comments

Riang Ria Merdeka

 

Lari dan berlari..
Kanak-kanak berlari mengejar rakan
Riang bermain di senja hari
Membawa senjata palsu melawan musuh
Kononnya berperang menuntut merdeka
Adakah mereka kenal erti merdeka?

Sorak dan tawa..
Mereka gembira menawan musuh
Mendapat bendera tanda mereka menang
Bersorak-sorak
Melompat-lompat bertepuk tangan

Mengibar bendera menjadi tugu negara
Bangga berjaya mengalahkan musuh
Mereka menjerit mentertawakan yang tewas

Mentari melabuhkan tirainya
Malam menyusul bersama bulan dan bintang
Keheningan malam membangkitkan suasana
Penat bermain di siang hari
Kini lena diulit mimpi

Adik-adikku..
Mengertikah engkau maksud kemerdekaan?
Di sebalik bermain perang menentang musuh
Apakah engkau mengerti apa itu pengorbanan?
Setelah puas ketawa, bersorak dan gembira..

Wahai adik-adikku..
Hayatilah erti kemerdekaan
Ingatilah perwira-perwira negara menuntut kemerdekaan
Kelak engkau akan faham
Mengapa merdeka perlu dipertahankan
Mengapa bendera dikibarkan
Mengapa tugu negara dibina
Mengapa Malaysia harus cemerlang, gemilang dan terbilang

Kibarkanlah jalur gemilang
Tabikla perwira-perwira negara
Jadila rakyat yang mengerti apa itu kemerdekaan

Adik-adikku..
Bergembirala
Bersorakla
Bila engkau tahu apa itu kemerdekaan
Kerana engkau akan mengerti apa tanggungjawabmu.

Nurkilan Md.Rz @ Mohd Rozaimie..Ogos07

 

Pertandingan Akhir Kuiz Sejarah Peringkat Institusi Perguruan..

•July 20, 2007 • 3 Comments

Setelah berakhirnya peringkt zon..kini tibala masa untuk semua pasukan yng berjaya mara ke akhir untuk berentap dalam pertandingan akhir yang akan diadakan pada mggu hadapan..Butiran pertandingan adalah seperti berikut:

              Tempat: Autorium Perdana Angkaspur-RTM

Tarikh: 24 Julai 2007

Masa: 10 a.m

 

Untuk pengetahuan semua, pertandingan ini akan disiarkan secara langsung di RTM Tv2.

Pertandingan ini adalah sempena sambutan ke-50 kemerdekaan. Merdeka.Merdeka.Merdeka.

 

 

Sajak kemerdekaan…

•July 12, 2007 • 348 Comments

Negaraku Bebas Merdeka

 

Kini..
tiada lagi tangisan insan terseksa
terkapai-kapai lemas mencari daratan
berkorban jiwa pertahan negara
penjajah durjana merampas segala

50 tahun dahaulu..
stadium merdeka menjadi saksi
negaraku merdeka
rakyatku tidak lagi sengsara
menangis gembira mendapat cahaya

Merdeka..
tiada lagi penjajahan..
tiada lagi penderitaan..
tiada lagi jeritan penyiksaan..
tanah air ditadbir insan bijak bestari..
memimpin negara mengukir nama..

Kini..
50 tahun sudah merdeka..
negaraku cemerlang, gemilang dan terbilang
burung berkicau bebas berterbangan
menjadi tanda negaraku aman daman

Maju berteknologi
kearah mencapai wawasan 2020.
kugenggam erat amanah pejuang tanah air
pertahanlah kemerdekaan
teruskanlah kemajuan disebalik tirai kemerdekaan
sematkanlah semangat jiwa bangsa dilubuk hati
semoga kekal selamanya

merdeka tetap merdeka..

 

Nurkilan Md.Rz..July07

 

-Selamat Menyambut Kemerdekaan Kali Ke-50-

Merdeka!

Merdeka!

Merdeka!

Sajak sempena kemerdekaan

•July 10, 2007 • 33 Comments

Pejuang Bangsa

 

Engkaulah yang merobek benteng musuh
mempertahan diceroboh manusia rakus
biarpun berlari di celah hujan peluru
kau tetap pergi berjuang
nyawamu bagai dihujung rambut
menanti gugur demi bangsa
kau tetap berani dan tabah
melangkah gagah mencipta sejarah

Engkaulah yang mencipta impian merdeka
dalam gelap mencari cahaya
hapuskan penjajah dari bumi malaysia
membina negara gagah
seperti merpati terbang gembira
membelah pelangi

Dalam peredaran zaman
kau masih dikenang
permergianmu dihormati
pergorbananmu menjadi pembakar semangt
anak bangsa merpertahankan negara

Di jiwa ku sematkan
semangat pejuang bangsa
mempertahankan negara tanpa putus asa
kau sentiasa bersama seperti bayang-bayang
tahun demi tahun masa berlalu
kini 50 tahun sudah merdeka

Berjanjilah kepada pejuang bangsa
berkorban nyawa demi negara
kita akan mempertahankan kemerdekan sampai mati
biarlah tergadai nyawa dari tergadai
bangsa, negara, agamaku..
Selama-lamanya merdeka
akan tetap merdaka..

 

Nurkilan Md.Rz 07..(Mohd Rozaimie)

 

Sedekahkanla al-fatihah kepada semua yang telah berkorban mencapai kemerdekan mempertahankan negara..jasamu sentiasa dikenang..AL-FATIHAH……………amin

 

Insaflah wahai perokok sekalian….!!!!

•July 6, 2007 • 4 Comments

Assalamualaikum dan slam sejahtera..

Sy terfikir sejenak tentang mslah rokok ini dikalangan rakyat malaysia, kalo xsy bg nasiht sedarkan mereka sape lagi..kwn2 yng tidak menghisap rokok,bantulah kwn2 anda yng ketagihan rokok..Biarlah mereka nk kata ape, yang penting tujuan kita untuk menyelamatkan mereka bukan untuk merosakkan mereka..

Emm..rokok oh rokok..mmglah pengaruh yang sgnt kuat..
Baru2 ni, cukai rokok naik sehingga 4 sen sebatang..tp orng ramai masih tetap membeli rokok..

Xsedar lagi ke yang rokok ni hanyalah pembaziran semata n pembunuh tanpa disedari..
Mgkin anda boleh tersenyum menghisap rokok..tp bayangkanla bila anda terima kesan rokok terhadap kesihatan anda..MAMPUKAH ANDA TERSENYUM LAGI???? Penyakit kronik yang menyiksakan seperti kanser paru2, jantung, buah pinggang, kencing manis..Fuhhh,mintalah dijauhkan..amin..

Ada yang berlagak berkata..
“Ala, orang xmerokok pun leh kena penyakit ni, baik aku hisap je rokok”
Ini unkapan orang yang tidak fikir panjang dan pentingkan diri sendiri..
Bayngkanlah kalo orang xmerokok leh kena penyakit ni, apatah lagi orang yang merokok???? Peratusan untuk mendapat penyakit ini amatlah tinggi..

Aku juga ada pengalaman yang agak berguna untuk dijadikan renungan bersama iaitu ini berlaku kira2 2tahun yang lalu..
Seorang pensyarah aku ni kuat hisap rokok n dia ni menumpang duduk di asrama..Pada satu hari, dia tidak sihat n pergi ke hospital..Setelah mendapt pemeriksaan doktor, dia ditahan di wad untuk pemeriksaan lanjut.. Doktor kata dia mgkin mengalami sakit jantung n msalah paru2 yang sebabkan dia susah bernafas..
Masa aku pegi tgk dia, wajahnya tu menggambarkan seribu satu ketakutan, risaukan sesuatu..Dalam hati aku berkata, mgkin dia dh sedar akan kesan menghisap rokok n mgkin nk berhanti..mmg sepanjang di wad dida tidak merokok..alhamdullah..
Doktor sahkn dia ada sakit jantung n mslh paru2nya tidaklah teruk..Ntah kenapa selepas blik, selang beberapa hari, dia menghisap semula..
Tidak cukupkah lagi tuhan memberikan kita ujian semacam tu supaya kita sedar dan bertaubat..tapi peluang itu disia2kan..
Xkan nk tggu dah nazak baru nk menyesal?
Dh terbaring xboleh bergerak  baru nk bertaubat?
Xkan nk tggu doktor kata “maaf encik, kami tidak dapt membantu menyembuhkan penyakit encik, tuhan saja yang menentukannya, banyak2lah berdoa”..baru nk menyesal? Menangis?
SEDARLAh..saat itu menangis air mata darah sekalipun tidak akan dapt mengubah apa2..

Sayangilah nyawa anda kerana hidaup di dunia hanyalah sekali n nyawa xleh dibeli di kedai mcm kredit top-up..

Okla..sampai disini kupasan sy untuk renungan bersama..semoga ini dapat membuka minda kwn2 yang menghisap rokok..cuba2lah berhenti rokok..mmgla susah tp cuba lagi baik dari duduk berangan saja..

Insyaallah, sy akn terbitkan lagi coretan tentang keinsafan diri tentang bahaya rokok..Segala komen dari anda semua amatlah dihargai..

Pantun Dadah..

•July 6, 2007 • 76 Comments

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Hai semua, jika sebelum ni sy ada menghasilkan sajak bertajuk “Dadah Durjana” skrang sy telah mengilhamkan pantun  mengenai dadah..Semoga anda semua mendapt sedikit sebanyak pengetahuan dari pantun ini..

Silalah memberi komen di dalam blog ini bagi sy membuat muhasabah diri dan mendapt nsihat dari anda yang bijak.. Segala komen2 anda amatlah dihargai…

Pantun-pantun dadah..

Malaysia terkenal lagi disegani,
Islam hadhari sumber inspirasi,
Hidup sihat diri dihormati,
Jauhi rokok dadah dihindari.

Perwira berani pergi membela,
Menjaga negara korbankan jiwa,
Wahai insani bukalah mata,
Dadah berbahaya pembunuh manusia.

Senjata tajam sungguh bahaya,
Buaya berenang dihempap galah,
Biarlah mati dikenang bangsa,
Janganlah mati kerana dadah.

-Md.Rz..07-

 

 

Rokok oh rokok..

•July 5, 2007 • 23 Comments

Sajak ini ditujukan kepada semua perokok2 tegar mahupun yang baru nk berjinak..Wei..hentikanla tabiat merokok tu..xde faedah langsung..Sedap ke? Asap pahit mcm tu sedap apanya..dahla xsedap, memendekkan umur lg, pastu beri kesan kepada kesihatan(mcm2la penyakit kronik).. Dhla bg kesan kat diri sendiri, bila orang sekeliling hidu asap yang keluar tu juga kena kesannya.. Kesian, xbersalah pun jd mangsa..So kepada perokok.hentikanlah,membazir je..baikla ko simpan duit dari membeli rokok yang semakin hari semakin mahal..

Bahaya Rokok

Rokok
Kewujudanmu mengubah segala
Setiap pelosok negara kau mendapat tempat
Hadirmu membawa gembira si penghisap rokok
Adakah mereka sedar akan bahayamu

Mereka lupa
Kau pembunuh seperti dadah
Mereka tidak sedar
Kau penyebab penyakit kronik
Kanser, diabetis, jantung, buah pinggang membawa mati

Siapa sangka
Kepulan asapmu yang putih itu
Punyai 4000 bahan kimia berbahaya
Mengundang derita si pembau
Isteri, anak, kawan-kawan menjadi mangsa

Sedarla wahai perokok
Merokok hanyala penderitaan
Kau akan merana dibelenggu penyakit
Hidupmu hanyalah kesakitan

Wahai perokok
Bersihkanlah tubuhmu
Muhasabahlah dirimu
Sucikanlah hatimu
Ceriakanlah hidupmu
Sinarilah hayatmu
TANPA rokok..

Nurkilan Mohd Rozaimie..5 July 07..

 

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.