Nurkilan puisi indah tentang kehidupan.

Alhamdulillah selepas melihat sayembara puisi..ini yang dapat sy hasilkan..diharap tuan puan kawan2 semua dapt memberi komen dan pendapt…insyaallah satu hari nanti sy akan menyertai sayembara ini..doakan sy..amin..terimala puisi sulung dari sy..

Mencari Cahaya

Termenung aku
di dalam gelap
kegelapan hitam menerangi hidupku
sedekad lalu
aku xmengerti kehidupan insan
coretan hidupku hina
bagai ikan berenang tanpa mata
di mana cahaya
akan ku cari di celah kegelapan

bila cerah warna pelangi
hatiku riang tak terkira
di mana kan kucari
cahaya menerangi jiwa

ibu, ayah, adik di mana kamu
aku rindu
maafkan aku kesilapan lalu
kini semua telah tiada
di mana kan ku cari cahaya
menerangi hati yang luka (Md.Rz..07)

About these ads

~ by Rozaimie on May 18, 2007.

39 Responses to “Nurkilan puisi indah tentang kehidupan.”

  1. bila dirimu inginkan suatu kandil baru yg cahayanya begitu terang yakinlah sll dalam dirimu kalau dirimu pasti dapatkan itu semua tapi janganlah kau takabur kalau dirimu bisa hadapi ini semua ingatlah masih ada org2 yg menyayangi kamu,
    dalam hati terdalammu tersimpan cahaya yg begitu terang benderang yaitu kiriman dan anugrah dari sang pencipta. tetaplah maju raihkan benahkan hidupmu arahkan tuju kebahagian dunia akheratmu!

  2. alhamdulillah ade yng bg komen..thanks byk2..
    insyaallah pe yng anda sampaikan akn sy jdkan pedoman..

  3. TIADA CAHAYA DI DALAM KEGELAPAN. KALAU NAK CAHAYA CARI SUMBERNYA. SUNBER CAHAYA IALAH AL-QURAN DAN HADIS NABI S.A.W.

  4. nada-nada yang ternukil memberi nafas baru dalam kehidupan kita………teruskan usaha untuk mengespresikan lagi melodi gurindam jiwa itu………salam perjuangan…..

  5. orng agama ye ihsan ni..alhmdllah..mencari chaya dalam kegelapan tu mksudnya diri ni dlm gelap..xde arah..so ayat gramatis nya mencari chaya dalam kegalapan..so mgkin byk cara mencari nya,.mcm saudara katakan al-quran dan hadis..betulla tu..ok..kepada yang thnks n salam perjuangan jgk..

  6. saudara memang bagus dalam bidang nie…kalau boleh hasilkan lebih banyak karya..ekk? terutamanya puisi.. GOOD LUCK! :)

  7. Thnks awk..sedap nama..gudluck untk awk jga..selalu2la kunjungi laman ni ye..

  8. Thnks awk..sedap nama..gudluck untk awk jga..selalu2la kunjungi laman ni ye..insyaallah sy akan hasilkan puisi2 indah untk awk n yang lain..

  9. senada dalam irama kalian sang pujangga merobek hati sang kekerasan tatkala aku yang membatu meriang rasakan sentuhan akankah ada terang di kegelapan yang hitam

  10. Mungkinkah dapat kita mencari cahaya itu di dalam kegelapan..
    sesungguhnya aku cuba mencarinya..tetapi mengapa hati ini begitu susah untuk menarinya..jiwaku sentiasa dihimpit pelbagai rasa..
    apabila ingin berubah ada shaja yang datang menghalang..
    sesungguhnya aku terima ia sebagai dugaan tapi aku tetap x mampu melawan..

  11. ermmm..semoga success.

  12. awak punya puisi ssgt bgus. banyak yang saya perolehi.thanks yea…

  13. percayalah….dimana letak nya malam..di situ ada bintang.. menerangi alam..dimana ada insan di situ letaknya cinta…kerana tuhan mu…yang memberi cahaya

  14. Terima kasih atas smuanya, smoga karya anda semua bisa di terima dan din di ambil hikmahnya…………

  15. keindahan mimpi memang terbias ketika tidur…
    memejamkan mata atau melalui rentetan dimensi tak beralur…
    andai mata bisa merekam dengan sempurna…
    keindahan mimpi2 yg berfirosah…
    tentu tak kupahat mata dengan dunia…
    yang seperti nyata namun mendustai jiwa

  16. ketika senja tiba aduhai lelaplah semua keangkuhan…
    ada yg menyesal hingga keringkan air mata…
    ada yg menghujat diri hingga patah asa…
    nun senja telah tiba…
    dilema menjadi kenyataan seperti hujan yg memenuhi bumi…
    sekiranya insaf tlah ditempuh dari pagi hari…
    ketika senja tak kan ada kisah kecuali senyum yg berbangga…
    wahai jiwa yg ada didalamnya kelurusan rasa..
    cepetlah songsong pagi sebelum senja kan tiba.

  17. waktu bergulir bagai kelereng…
    usia tak mungkin mundur walau satu inchi…
    melesatnya masa bagai cahaya yg berlari…
    keindahan siluet dunia tak akan sesakkan dada…
    jika masa benar2 terjaga dari kefasikan…
    jiwa adalah sesuatu yg didalamnya ada rasa dan ruh…
    jasad hanya mrupakan sendi2 yang bersilsilah…
    jika engkau termakan usia dan berjasad lemah…
    tengoklah kupu2 yg berempati pada asa..
    sejauh masa yg telah kau tempuh…
    hadirkan jiwamu sebagai al habab atau ranting kecil
    yang selalu berpengharapan dan memiliki hakikat…
    waktu bergulir bagai kelereng…
    harapkanlah usia tanamkan niat seperti orang2 besar yg telah dikenang…
    dari senin hingga ahad.

  18. nun sejauh utara dan selatan…
    hati adalah radar akan getaran2 sukma walau kejauhan…
    menitinya jejak tak hayal bagi para pengembara…
    adalah pula jika sinergis dalam keinginan obsesi…
    namun rendahkan hatimu bercermin ditelaga bening…
    hati tertaut dari jarak sekian dan sekian…
    rindu akan bersua tak pernah melenakan keinginan utk bersabar…
    karena ada kerinduan dan kesabaran yg beriring..
    hingga saat bersua nun sejauh utara dan selatan.
    (catatan kerinduan seorang kholilah kepada sang fulah di ujung penantian )

  19. nukilan kata-kata indah..bagai terselit seribu makna..mungkinkah tersirat segala duka…walau apa pun tinta pena..semoga dirimu terus berkarya..

  20. belahan jiwa ada disisi …
    bukan berarti harus selamanya didekatmu…
    suatu saat harus terpisah dan jangan resah,,
    kala waktu tlah tiba tuk bersua kembali…
    semua bahagia akan menjadi lebih nyata dan berasa]

  21. mencari cahaya dalam kegelapan – mungkin maksud penulis ini seperti mencari redha allah kerana telah tersasar perintahnya… allah hualam…

  22. Cinta adalah anugerah yang terindah…
    Tapi..kadang kala ia adalah pembunuh segala rasa…
    Cinta..
    Kadang-kala akan begitu kuat menyatu…
    Kadang-kala akan begitu mudah terurai bak rambut ditiup angin…
    Selalu dan selalu..
    Aku rasakan kamu juga begitu..
    Ada dan tiada bagai sama saja..
    Seolah telah membunuh segala rasa…
    Terduduk aku…
    pernah suatu ketika…
    aku begitu kuat merasakan cinta itu telah tiada…
    yang tinggal hanya ego yang cuba menyembunyikan segala dusta….

    Jalan yang sepi itu…
    Seolah telah terbentang luas buat aku…
    Menyusuri hari-hari tanpa kamu…
    Walau begitu hebat rasa itu kepadaku…
    Ia akan selalu begitu…
    Aku sedar..
    Cinta itu bukan untukku…
    Pernah aku tertanya sendiri..
    Benarkah semua manusia diciptakan berpasangan…?
    Selalu aku bayangkan kamu…
    Benarkah ada kamu untukku??

  23. sttikKsIh….Yg hilang Q CBA Tuk CRi
    kmBAli …..Walau gelap mnghantui,nMun q yakin Mhrab cIntaNYA KAn DTAng PadaQ………..
    Pda Mnusia Yg hina Ini…

  24. ranting kecil hanya sosok sederhana dari sebuah dahan atau daun…
    seperti tak berarti..
    namun engkau akan melihat pahatan atom dalam nurani ketika kau kupas apakah ia…
    aku tak bisa sembari berkelakar menjelaskannya…
    karena aku butuh keseriusan untuk menjelaskan siapa ia…

    ranting kecil adalah sesuatu yang kecil…
    semula ia dari tunas sebelum berdahan…
    ia selalu ada dalam setiap pucuk pohon sebesar apapun pohon itu..
    ranting kecil seperti shadow eyes seorang perempuan polos…
    kemudian menjadi terlihat cantik walau tak semutlak bibir seksi atau asesoris lainnya…

    namun ia sangat berarti walau dipandang sebelah mata atau bahkan sebelah hati…
    dia ada untuk bertautnya dedaunan atau buah…
    sehingga mudahlah menyemainya…
    hanya dalam satu detik dan satu petik..
    kau akan dapatkan semuanya hanya dalam sekejap mata..

    carilah ranting kecilmu…
    walau ia tak seperti akar atau batang dahan yang kuat untuk menolongmu sebagai pegangan…
    dari jurang ketika kau tersungkur…
    karena dia hanya memberimu arti hidup…
    bahwa ia ada dari sesuatu yang luar biasa
    seperti pelangi…inspirasi…tapi janganlah fatamorgana…karena dia ada dan nyata
    seperti angin sepoi ketika kau gerah dan mengharap kesegaran

    to be continued….

  25. radhiya…radhiya…
    satu dimensi sekejap mata….
    cinta atau tidak???
    mungkin dan tidak mungkin…
    dan ketika rasa hanya kau nilai sekejap hari,sekejap bulan…huh…kukira kau terlalu kerdil memaknai sekejap waktu sebagai vonis…

    cinta tak bisa dijalani dalam satu waktu bahagia dan duka…
    salah satu sebagai proses dari rentangan kesabaran dan kearifan menilai sesuatu…
    aku bicara tentang sebuah perjuangan dan perjuangan dan tentang sumpah serapah tanpa alur,,,
    yang kau sekalipun tak bisa memaknainya dengan keindahan hati dan senyum…

    radhiya…radhiya…
    seandai kau bersabar dalam beberapa waktu…
    kau akan dapatkan sesuatu yang lebih indah dari impian dan khayalanmu sendiri…
    aku ada dan jauh…
    sedangkan engkau berapa dalam prasangka dan segala sesuatu yang siap mengubahmu menjadi srigala yang kelaparan…
    akankah kau tahu bahwa harapan tak berarti tanpa ada satu kesabaran untuk menanti,mengusahakan dengan sesungguh hati dalam beberapa waktu???
    kau menjawab iya namun musykilkan kenyataan…
    tanyalah pada kenyataanmu apakah kau mampu membalik gunung dengan tanganmu.

  26. bagaikan langit dan bumi, saling membutuhkan untukmelengkapi
    begitu langkah kehidupan manusia, didalam rukun, organisasi,
    dan bahkan sampai pada hati yang paling dalam, untuk menyambung hidup hari esok.
    bila disaat, petang membentang, mata mulai membendung gelisah,
    akankah hari esok hadir dalam hidupku, ataukah akan sirna dari pandangan.
    bila memang harus merelakan, kepergian cahayamu,
    kusujud sembah buatmu, untuk selamnya aku dihadapanmu. amiiiiin

  27. bagaikan langit dan bumi, saling membutuhkan untukmelengkapi
    begitu langkah kehidupan manusia, didalam rukun, organisasi,
    dan bahkan sampai pada hati yang paling dalam, untuk menyambung hidup hari esok.
    bila disaat, petang membentang, mata mulai membendung gelisah,
    akankah hari esok hadir dalam hidupku, ataukah akan sirna dari pandangan.
    bila memang harus merelakan, kepergian cahayamu,
    kusujud sembah buatmu, untuk selamnya aku dihadapanmu. amiiiiin
    karya,,,,nefra

  28. di sini hati ku kosong,
    memikirkan diri sendiri yang tidak tahu pengakhirannya..
    aku selalu persoalkan tentang pengakhiran sbuah kehidupan..
    Biarpun kini ku dpat merasakan ada sinar yang menerangi kehidupan ku..Namun aku bingung dan selalu ingin termenung memikirkan sesuatu yang aku x pasti..lalu aku menemui laman puisi ini dan justeru itu, jari jemari ku meluahkan isi yang tpendam di hati,.moga ianya dpat di rasai oleh insan yang membaca serta menyelami naluri hati kecil ku ini..

  29. KAMU PERLU TAHU……..

    Hati-hati dengan cinta, kerana cinta boleh membuat org sihat menjadfi sakit, org gemuk menjadi kurus,org normal menjadi gila, org kaya menjadi miskin, jika cintanya itu disambut oleh para cinta palsu.

    Siapapun boleh menghayati cinta tetapi tak seorang pun pandai menilai cinta kerna cinta bukanlah suatu objek yang boleh dilihat oleh mata kasar sebaliknya cinta hanya dapat dirasakan melalui hatidan perasaan.

    Cinta sebenarnya adalah membiarkan org yang kamu cintai menjadi dirinya sendiri dan tidak merubahnya menjadi gambaran yang kamu inginkan. jika tidak, kamu hanya mencintai pantulan diri sendiri yang kamu temukan didalam dirinya.

  30. SEPI

    sEpI
    mEnYuSuP Ke DaLAM
    dIrI
    mEnCarI MaKnA hIdUpAn hAKIkI

    SePi
    mEnYikAt aKaL dAn
    HaTi
    tAQarruB pd IlaHi
    sEbeLuM Mati

    tEriMa kAsiH sePi
    dLm sUnyI
    tELaH KuKeNaL dIrI.

  31. ‘Tiada yang penting dalam hidup ini melainkan kasih sayang. Tanpa kasih sayang, dunia yang kita tempuh adalah kosong. Kehebatan dan kemewahan tidak dapat memilikinya melainkan ia datang dengan hati yang tulus dan ikhlas pada masa dan keadaan yang tepat.

  32. Assalmualaikum.. Terima kasih kerana anda asih setia pd blog ini. Saya cuma ingin meminta maaf kerana nampaknya banyak kesilapan ejaan yang ada pada nukilan saya(SMM). Saya mohon maaf jika saya ada terbuat anda kurang faham apabila membaca nukilan saya. Jangan marah ya??…. Kali ini saya begitu sibuk dgn kelengkapan sekolan yang saya akn lalui tahun depan jadi saya jarang buka blog ni lah… Ok lah, i need to go.. Bye!! W’slm..

  33. Tat kala mentari mulai senja
    ku masih menunggumu ditangga merah ini
    bukan untuk tegur sapa apalagi untuk berbagi cerita
    hanya untuk
    sekedar melihat wajah mungilmu.
    dian aku mencintaimu
    Toel_ped

  34. catatan terakhir

    ibu,
    andai driku sudah tiada
    maafkn aq
    halalkn susu yang mengalir dri badanmu
    halalkn mkn minum yang kau beri selama ini

    ayah,
    maafkan aq
    kerane x mampu membahagiakn mu

    aq ini hanya manusi biasa

  35. di malam yang sunyi,di tengah gelap pekat nya malm ku cuba mencari cahaya yang hilang di terkam badai cinta,mungkin tuhan berkehendak laen,hingga mempertemukan ku dngn pekat nya suasana+dingin nya malm?????tampa hadirma chinta???????oh sayang d mna kau berada?

  36. assalammulaikum

  37. assalammualikum

  38. tatkala hujan berhari-hari..
    dimana siang dan mlm bertukar ganti..
    aku disini kesunyian dihimpit perasaan..
    dimanakah keadilan dlm kehidupan..
    munkin suatu hari nanti..

  39. like this.. :)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: